جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

جلیل اقا محمدی همدانی _حوزه شهدا

جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

جلیل اقا محمدی همدانی _حوزه شهدا

جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

به نام خدا.
سایت اختصاصی جلیل آقامحمدی همدانی، فعال فرهنگی. متولد ١٣۵٢ روستای گنبد توابع بخش مرکزی همدان، مدیر اجرایی کانون فرهنگی رهپویان شهدای جهان اسلام (مجمع جهانی خادمین شهدا) و دبیر کمیته مذهبی انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر،
در راستای لبیک به ندای ولی امر مسلمین امام خامنه ای حفظ الله، وارد مقابله با بدخواهان و معاندان نظام اسلامی شده و با نگارش مقالات و برگزاری جلسات بصیرتی نقش خود را ایفا می نماید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
  • ۰
  • ۰
 
آشنایی با علل و عوامل طلاق و راه‌های مقابله با آن 
امروزه طلاق به عنوان مشکل اجتماعی حادی جامعه ما را با تهدید جدی روبرو کرده است. دین مبین اسلام تفاوت زیادی بین ازدواج و طلاق قائل است‌؛ به طوری که ازدواج را امرى مقدس و طلاق را  ناپسند و نامقدس می‌داند. 
 
 
شارع مقدس طلاق را مبغوض‌ترین حلال‌ها و امرى که خشم خدا را به دنبال دارد، تعبیر می‌کند.
در این مورد امام صادق علیه‏السلام می‌فرمایند:
«ما من شى‏ء مما احلّه الله عزّوجل ابغض الیه من الطلاق...» به معنی «هیچ چیز از آنچه خداوند متعال آن را حلال قرار داده است، نزد او منفورتر و ناپسندتر از طلاق نیست.»
 
با این تفاسیر سعی می‌شود به برخی  عوامل شکل‌گیری طلاق و راه حل مقابله با ان اشاره گردد.
 
عوامل مختلف طلاق: 
طلاق از عوامل مختلفی ناشی می‌شود؛ از جمله:
ـ ناتوانی در ارتباطات صحیح
ـ تصمیمات احساسی در زندگی 
ـ تفاوت‌های فرهنگی و ارزشی
ـ ناتوانی در حل مشکلات
ـ نبود حمایت های فکری
ـ مشکلات اقتصادی و ... 
 
راهکارهای مقابله با پدیده طلاق 
 
و اما هر نوع پدیده‌ای برای عدم رشد  راه حلی دارد و مشکلات زندگی مشترک نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین به برخی اشاره می‌شود.
 
مشاوره نخستین عامل و یکی از راه حل‌های اساسی است. زوجین می‌توانند با مراجعه به متخصصان فعال در این حوزه به شناخت بهتر از زندگی،آگاهی از مشکلات موجود در آن و نیز چگونگی حل هر نوع مشکل با کم‌ترین آسیب دست یابند. حتی می‌توان با شروع زندگی مشترک و قبل از پدیدار شدن هر نوع تنش، با هدف پیشگیری به این کار اهتمام ورزید؛ چرا که دو انسان با دو فکر و دو فرهنگ متفاوت به یکباره می‌خواهند در یک تصمیم‌گیری مهم با هدف پیروزی، نقش یک روح در دو بدن را ایفا کنند. پس می‌طلبد با صبر و بردباری موانع و لغزش‌های احتمالی را مورد بررسی قرار دهند. 
 
مورد دوم مهار و کنترل خشم است. خشم در زندگی همانند آتشی است که خوشی‌ها و لذت‌های زندگی را سوزانده و از بین می‌برد و همین خوی ناپسند به تنهایی می‌تواند هر انسانی را به فرطه نابودی بکشاند؛ پس برای غلبه به این مسئله باید به طور جدی راه حل‌های کنترل و مهار خشم  را آموخت و در زندگی به کار بست. 
 
مورد سوم تقویت اعتماد است. اعتماد در زندگی بسیار مهم است؛ چرا که بی‌اعتمادی در خانه و میان زن و شوهر بسیار مخرب است و می تواند هر نوع صبر و حوصله را به نقطه جوش برساند و طرف مقابل را به واکنش های غیرارادی وا دارد. لذا تقویت اعتماد برای دوام زندگی و آرامش هر دو طرف لازم است.
 
چهارم تقویت ارتباط است. ارتباطات  مؤثر می‌توانند به حل مشکلات کمک کنند. دوری از یکدیگر، عدم بیان مسائل و همچنین استفاده از افرادی در نقش پیغام‌بر می‌تواند سطح تنش‌ها را به شدت افزایش دهد. پس می‌توان با تشکیل یک نشست دو نفره آن هم در یک فضای صمیمی و آرام مسائل رنجش آفرین را به طور شفاف بیان و به طرف مقابل فرصت توضیح و دفاع داد. 
در بیشتر مواقع ناراحتی‌های منجر به تنش از سو برداشت یا سوتفاهم ها آغازشده و با گذشت زمان به مشکلات بزرگتری بدل می شود. درحالی که تجربه نشان داده است صحبت‌های مستقیم دو طرف و حذف واسطه به عنوان پیام رسان مشکلات زیادی را حل کرده است .
 
شناخت عوامل نوظهور در تشدید اختلافات 
 
در اینجا لازم است به عواملی نو ظهور و تاثیرگذار به عنوان ابزارهای مدرن که دامنه نفوذ و گستردگی بسیار قوی و وسیع‌تری  دارند اشاره کرد:
 
 در این میان نباید از تنوع‌طلبی اکتسابی متاثر از فضای مجازی، فیلم‌های ضداخلاقی ماهواره‌ای و ترویج و اهتمام به بی حجابی و ناهنجاری های اجتماعی که از سبک زندگی غربی نشأت می‌گیرد، غافل شد. 
 
امروز اجتماع بلوک غرب به مرحله‌ای از پوچی رسیده‌اند که تمام بیمارهای روحی را چون انباری از باروت آماده اشتعال، در جان خود احساس می‌کنند و به دلیل خودخواهی مفرط و عدم خداباوری، دنیا را تنها برای خویش و خویش را در اختیار هوای نفس قرار دادند. نگاهشان به خواسته‌های درونی به سبک خواسته‌های حیوانی تفسیر شده و به خاطر گناه و تاریکی دل  از آرامش واقعی فاصله گرفته.اند یا دچار بیماری پرخطر استرس و اضطراب شده و تصمیم دارند همه انسان‌ها را به آن سو سوق دهند. 
 
بنابراین ضروری است افراد جامعه با آگاهی و شناخت نسبت به عوامل ایجاد تنش و رسیدن مطلوب به راه حل‌های منطقی زندگی را نه تنها برای خود بلکه خانواده های مرتبط و حتی جامعه پیرامون شیرین و زمینه حرکت به سوی خوشبختی و کمال را هموار سازند.
 
والعاقبة للمتقین
  • ۰۳/۰۲/۱۸
  • جلیل آقا محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی