جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

جلیل اقا محمدی همدانی _حوزه شهدا

جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

جلیل اقا محمدی همدانی _حوزه شهدا

جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

به نام خدا.
سایت اختصاصی جلیل آقامحمدی همدانی، فعال فرهنگی. متولد ١٣۵٢ روستای گنبد توابع بخش مرکزی همدان، مدیر اجرایی کانون فرهنگی رهپویان شهدای جهان اسلام (مجمع جهانی خادمین شهدا) و دبیر کمیته مذهبی انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر،
در راستای لبیک به ندای ولی امر مسلمین امام خامنه ای حفظ الله، وارد مقابله با بدخواهان و معاندان نظام اسلامی شده و با نگارش مقالات و برگزاری جلسات بصیرتی نقش خود را ایفا می نماید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
  • ۰
  • ۰

مساجد برای پرورش روح و روان انسان.. 

بسم الله الرحمن الرحیم سپاس خداوند یکتا را که آثار قدرت او بر چهره روز روشن، تابان است و انوار حکمت او در دل شب تار، درفشان. آفریدگاری که که خودمان را بر خود می شناساند و در های علم را می گشاید. روز مسجد بهانه ای شد تا مطالبی در این باب بیان شود امید که مورد قبول واقع گردد. مسجد، نام مکان و در لغت به معنای جای سجده و عبادت است. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) روایت شده است که خداوند فرمود: «الا ان بیوتی فی الارض، المساجد، تضیء لاهل السماء کما تضیء النجوم لاهل الارض؛   مساجد خانه‌های من در زمینند، همانگونه که ستارگان برای اهل زمین می‌درخشند، مساجد نیز برای اهل آسمان نور افشانی می‌کنند. مساجد در اسلام جایگاه بسیار مهمی دارند. چرا که از آن به عنوان خانه خدا یاد می شود. پس خانه خدا باید مبرا از ناپاکی باشد. و تنها پاکی ساختمان و محیط این مکان کافی نیست می طلبد کسانی که وارد حریم این مکان مقدس می شوند تلاش کنند جسم و جان خود را مطابق خواسته های خالق بی همتا کنند. قطعا کسی نمی تواند با جسم و روحی زنگار گرفته وارد شود که اگر چنین باشد در حق خود و خدا ظلم کرده است. مخاطب در این بحث بیشتر متولیان و خادمان مساجد هستند چرا که آنها به عنوان راهنما و امام می توانند تاثیرات بسزایی داشته باشند. مدیریت در امور مساجد باید بر اساس تقوای الهی پایگذاری شود و بنای قلبی عبادت خدا و اجتماع کسانی باشد که علاقه به تقرب الهی دارند و می خواهند خود را از هر ناپاکی پاک و پاکیزه سازند. مسجد باید مرکزی برای اجتماع و اتحاد مسلمانان باشد و نفع  اسلام و مسلمین در آن مورد توجه جدی قرار گیرد،  نه اینکه محلی برای کسب قدرت و تفرقه و زیان رساندن به مسلمانان و موجب بدبینی به خدا باشد و در آن کفر و الحاد و شرک تقویت شود. بدین معنی که طالبان قدرت جهت فریب افکار عمومی ظاهر خود را آراسته به تقوا کرده و بعد از دست یابی به اهداف مثال منافقین رنگ عوض کنند. حضرت امام خمینی ره مساجد را سنگر نامید و الحق که همانگونه بود. چرا که در تاریخ انقلاب اسلامی مساجد به عنوان پایگاه معنوی نیروهایی برای ایثار و از خود گذشتگی تربیت کرد. دیدیم و شنیدیم که در دوران طلایی دفاع مقدس بهترین بندگان خدا از میان همین سنگرها عاشقانه جان در طبق اخلاص نهادند. در واقع شهیدان تربیت یافتگان همین سنگرهای معنوی بودند. در یک تعریف کلی می توان مساجد را در تاریخ هشت سال دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی مکانی برای پرورش روح، اتحاد و همبستگی، دانست. اما در گذر زمان بنابه دلایلی این مکان معنوی بیشتر کارکرد های خود را از دست داد به طوری که در طول شبانه روز تنها دقایقی درب مساجد بر روی نمازگزاران باز و بعد از نماز به سرعت بسته می شود. این مشکل اساسی را نمی دانم باید چگونه بررسی کنیم، اما شواهد نشان می دهد بانیان و متولیان این حوزه که بایستی مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و.. را در نظر گرفته و روح آشفته اجتماع را با توکل و توسل و مساعدت اجتماعی آرام نمایند، خود را در پیچ و خم دنیای مادی سرگرم کرده و مثال افراد بی انگیزه تنها در صدد رفع مسئولیت هستند. به طور مثال پرورش و تربیت نسل جوان و نوجوان را در اولویت قرار نمی دهند، همانگونه که حل مشکلات مردم را چون گذشته وظیفه نمی دانند، اگر عرایض بنده باعث ناراحتی برخی عزیزان نشود، می توا این سوال جدی را مطرح کرد که با وجود مسجد در همه مناطق شهرها و روستاها و امکانات نسبتا خوب چند درصد از متولیان مایلند آمار درستی از تعلیم و تربیت اسلامی ارائه دهند.؟ مسئولین فرهنگی در طول سال چه تعدادی از جوانان قشر خاکستری را توانستند به سمت و سوی مسجد و نهایتا تقوای الهی دعوت کنند؟ و سوال جدی‌تر این که در عصر مدرنیته و با توجه به شتاب روز افزون تکنولوژی مسئولان تصمیم گیر در این حوزه اصلی چه میزان توانستند فعالیت های خود را مطابق با علم روز کنند؟ اعتقاد به این اصل صاحب‌نظران می تواند بسیار مهم باشد. کارشناسان معتقدند :در تفکر دینى، مدرنیته نوعى تحول است که در طى آن انسان با استفاده از ابزارهاى  مدرنى که قادر به گشودن راه هاى جدید براى شناخت خود هستند، به تفکر خود عمقى ژرف تر  داده و با بهره گیرى از آگاهى هاى افزوده شده، بر اعتقاد او  به وجود خالق هستى افزوده مى شود. به عبارت دیگر اگر در گذشته تنها تعدادى از دانشمندان  و محققین به دلیل برخوردارى از دانش و آگاهى هاى بیشتر، داراى اعتقادات و ایمانى عمیق تر  بوده اند، در عصر مدرنیته این برخوردارى از دانش و آگاهى ها به دلیل عمومى شدن در کل  جامعه رسوخ یافته و پیامد آن ایمانى قوى تر خواهد بود. لذا تجهیز عموم جامعه به علم روز می تواند اعتقاداتی عمیق ، توأم با آگاهی را تقویت کند. بنابراین لازم است نگاه جدی و دغدغه مندانه ای در این حوزه اتخاذ شود. جلیل آقامحمدی

  • ۰۱/۰۷/۰۳
  • جلیل آقا محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی