جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

جلیل اقا محمدی همدانی _حوزه شهدا

جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

جلیل اقا محمدی همدانی _حوزه شهدا

سلام خوش آمدید

نگرانی و اضطراب ریشه شیوع بیماری های روحی و روانی

پنجشنبه, ۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۰۱:۰۳ ق.ظ
نگرانی و اضطراب ریشه شیوع بیماری های روحی و روانی به قلم جلیل آقامحمدی روزنامه گویه. 
 
 
در این بحث تصمیم دارم مطالبی از یک احساس درونی بیان کنم که شاید هر یک از ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. 
 حسی به نام ناامیدی که گاهی اوقات  یک واکنش طبیعی است اما عدم توجه به آن  تاثیرات مخربی بر زندگی  هر فردی دارد. 
این حس حتی می‌تواند به ابزاری برای ضربه زدن دشمن در منازعات به جامعه طرف مقابل تبدیل شود. 
 ناامید کردن مردم جامعه خطراتش از بمب، موشک و سلاح‌های مدرن کم‌تر نیست؛ چرا که انسان‌های ناامید به آسانی خود را به ورطه نابودی می‌کشانند. 
در هر مقطعی مسلمانان در جهان قدرت گرفتند، کشورهای استکباری  خاطرشان آشفته شد. یکی از نشانه‌های قدرت نیز، داشتن روحیه بالای مردم در بحث صبر و مقاومت است؛ لذا دشمن چنین مسئله‌ای را بر نمی‌تابد و تلاش می‌کند با چنین روحیه‌ای مقابله کند.
 
البته این موضوع مختص امروز نیست و واقعیات نشان می‌دهد که نظام استکباری در زمان‌های گذشته هم تلاش مشابهی داشته است تا فرهنگ غنی اسلامی را تغییر دهد؛ به گواهِ تاریخ دشمنان اسلام از دیرباز در صدد از بین بردن تفکرات اسلامی بوده‌اند و در ایران نیز که پایگاه اول تشیع به حساب می‌آید، فعالیت‌های بسیاری انجام دادند.
 اگر از ابتدای دوره قاجار به این طرف را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم یکی از روحیات مهم ایرانی‌ها که بر «ما می توانیم» استوار بوده را دشمن از میان برمی‌دارد. و با این نگرش صدها هزار نیرو به عنوان مستشار با حقوق‌های نجومی و آزادی‌های بی‌قید و شرط اجتماعی، وارد کشور می کند. 
غارت اموال از یک سو و فاجعه نسل کشی با قحطی‌های ساختگی، بیماری و تغییر ذائقه فرهنگی مردم از سوی دیگر، عاملی شد تا نسل مسلمانان را  از بین ببرند یا تفکری خنثی بوجود اورند.
 
همانطور که پیش از این گفته شد، یکی از ابزارهای از بین بردن سلامتی القاء ناامیدی است. ناامیدی مثل یک ویروس خطرناک می‌تواند مردم را با چالش جدی روبرو کند. 
کارشناسان این تفکر را یک بیماری می‌دانند که در مقایسه با برخی امراض از خطر چندانی برخوردار نیست؛ به شرطی که حواشی ناشی از آن کنترل شود. در غیر این صورت ممکن است  موجب بروز یک بیماری روحی خطرناک به نام اضطراب و استرس شود.
برخی دیگر نگرانی و اضطراب را مادر اغلب بیماری‌ها می‌دانند که می‌تواند غیر از روح، به جسم انسان  نیز آسیب برساند. در صفحه ۲۶۳ کتاب کلیدهای خوشبختی آمده است : «نگرانی سرچشمه تمام یا اغلب بیماری‌های روحی و جسمی است.»
 سوءهاضمه، زخم معده، زخم اثنی عشر، سرطان، ناراحتی‌های قلبی، بی‌خوابی، سردرد، فلج، ورم و درد مفاصل، رماتیسم و حتی درد دندان و یک سوم از امراض جلدی، ناشی از نگرانی، دلواپسی و هیجانات روحی است.
 
البته باید بپذیریم که گاهی اضطراب و نگرانی تا حدی لازمه زندگانی بشر است و فقدان ان یا به اصطلاح بی‌خیالی محض و بی‌غم بودن هم از نظر روانشناسی نوعی بیماری روانی محسوب می‌شود. 
با وجود این اوصاف متأسفانه در حال حاضر موجبات نگرانی و دلهره در زندگی ما زیادتر از حد معمول به چشم می‌خورد. اگر زندگی را همانند دریایی پرتلاطم و مواج فرض کنیم، بایستی تهدید غرق شدن را نیز بپذیریم. در چنین شرایطی  هر فرد ناچار است از این دریای ژرف بگذرد و برای غرق نشدن ناگزیر باید وسیله ای داشته باشد که خود را روی آب نگه دارد و این جز با داشتن کشتی مجهز یا آشنایی  کامل و صحیح به شنا، تلاش و تکاپو در آموختن راه صحیح زندگی و غلبه بر مشکلات امکان پذیر نیست تا انسان را با آرامش خاطر به کرانه آمال برساند.
امام موسی کاظم علیه السلام می‌فرماید: «لقمان حکیم به پسر خود گفت: «دنیا دریای ژرفی است که انسان‌های زیادی در آن غرق شده‌اند. تقوی و پرهیزکاری کشتی تو است و آن کشتی که پر از ایمان است. بادبان‌های آن توکل بر خدا، نگهبان و پاسدارش عقل و فکر، راهنما و ناخدایش علم و تدبیر و سکان آن بردباری و تحمل است که در برابر فشار توفان و امواج سهمگین دریای زندگی، خرد نمی‌شود.»
 
به راستی هم جز با چنین نیرویی نمی‌توان از ژرفای دریای پرتلاطم و پرخوف زندگی گذشت و از غرق شدن نجات یافت و بدون ایمان، تحمل و بردباری، اراده محکم و توکل به قدرت پروردگار جهان، در مبارزه زندگی نمی‌توان پیروز شد.
در چنین مواقعی  که بشر از مقابله عاجز است، جز با سلاح ایمان و تقوا و پشتوانه عقل و تدبیر نمی‌توان به آرامش رسید؛ آرامشی که می‌تواند انسان را از خطرات جدی برهاند. 
کسانی که با شنیدن اخبار مربوط به مشکلات و معضلات اجتماعی  روحیه خود را از دست می‌دهند، آیا به این نکته می‌اندیشند که با امید مشکلات سخت‌تری را پشت سر گذاشته و بحران‌های زیادی را با ایمان و تقوا، صبر و استقامت مدیریت کرده‌اند؟ 
امروز هم  می‌طلبد که چون  گذشته با ایجاد یک فضای آرام، توسل و توکل، آرامش خود و اطرافیان را تضمین و ناامیدی را به معاندان بازگردانیم. 
 
 
  • جلیل آقا محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

به نام خدا.
سایت اختصاصی جلیل آقامحمدی همدانی، فعال فرهنگی. متولد ١٣۵٢ روستای گنبد توابع بخش مرکزی همدان، مدیر اجرایی کانون فرهنگی رهپویان شهدای جهان اسلام (مجمع جهانی خادمین شهدا) و دبیر کمیته مذهبی انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر،
در راستای لبیک به ندای ولی امر مسلمین امام خامنه ای حفظ الله، وارد مقابله با بدخواهان و معاندان نظام اسلامی شده و با نگارش مقالات و برگزاری جلسات بصیرتی نقش خود را ایفا می نماید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران