خواص جامعه اسلامی _اصحاب رسانه، جلیل آقامحمدی
به نام خدا خواص جامعه اسلامی _اصحاب رسانه.. طبیعت هر اجتماع می طلبد برای موفقیت در عرصه های مختلف ساختاری منسجم برای خود ترسیم کند. ساختاری که جایگاه و وظایفی مشخص نسبت به توان و تعهد هر شخص در آن منظور شده باشد. در همه جوامع بشری با شکل گیری حکومت ها به طور طبیعی افراد به دو دسته ی خواص و عوام تقسیم می شوند.عوام عمومیت را در بر میگیرد و خواص بخش خصوصی یا خاص جامعه را.. خواص قاعدتا باید در امورات مختلف، یا حداقل در امور محوله دست برتری از نظر تخصص و توانایی نسبت به عامه مردم داشته باشند تا بتوانند جامعه را به درستی مدیریت کنند. با توجه به شرایط کنونی که انسان به طور سیستماتیک به جنگ روانی روی آورده، لازم است قشری از جامعه به عنوان طلایهداران این نبرد وارد میدان شوند بدین منظور سعی می شود مطالبی پیرامون خواص جامعه اسلامی با محوریت اصحاب رسانه، بیان شود. بنابه شرایط و اهداف شغلی اصحاب رسانه نیز جز خواص جامعه به شمار می آیند چرا که در همه امور می توانند بر افکار عمومی و حتی بخشی از کارگزاران تأثیر گذار باشند. این تاثیر گذاری می تواند ارزشی باشد یا مخرب که ورود به آنها از حوصله این بحث خارج است. اما چون قرار است در مورد خواص جامعه دینی و مذهبی بحث شود، بر آن شدم نکاتی را در باب کمال انسانی و با پیش بیانی از فلسفه خلقت آدمی عرض کنم. بزرگان و کارشناسان دینی معتقدند لازمه شناخت خدا ، خود شناسی است. و درک خودشناسی، توجه عمیق به فلسفه خلقت آدمیست.... سوالی که به طور مداوم در میان انسانها مطرح است دلیل خلقت آدمی به عنوان اشرف مخلوقات و نماینده خالق یکتاست. با استعانت از خداوند متعال و استناد به قرآن کریم و همچنین تفسیر و تشریح علمای دین می توان اینگونه گفت که هدف از آفرینش انسان، عبادت و پرستش است. اما نکته ای که حائز اهمیت است؛ آیا خداوند متعال نیازی به عبادت بندگانش دارد؟ قطعاً خیر، چراکه معبود راه کم کردن فاصله بین خود و بندگانش و نهایتا دوستی انسان با خویش را در نیاز و نیایش قرار داده است.و همین دوستی است که هر انسانی را به رستگاری می رساند. البته باید به یاد داشته باشیم که خدواند انسانها را آزاد آفریده و در انتخاب راه به او اختیار داده است تنها کسانی می توانند به درجه والای انسانی برسند که با اعتقاد درونی به راهبر و راهنما از سد موانع مسیر عبور کنند. یکی از موانع بزرگ پیش پای آدمی هوای نفس است. هر چند همین نکته در صورت رهایی خود ارزش افسوده تلقی میشود . بدین دلیل که اگر این شیرینی های ظاهری نبود ارزش گذشت برای رسیدن به تعالی مفهوم پیدا نمی کرد. حال وقتی یک فرد امکان دیدن و شنیدن وسیعی نسبت به دیگران دارد قطعا وظایف او نیز در مدیریت دوچندان می شود. خبرنگاران به عنوان بخشی از خواص جامعه، هم می توانند روح و جان خود را با بندگی به کمال برسانند و هم می توانند با روی آوردن به هوا و هوس در معرض سقوط قرار دهند. این حرفه ی پر مشغله را در کشور اسلامی ایران به خاطر وجود دین و فرهنگ غنی بایستی از سایر فرهنگ ها جدا تعریف کرد چرا که اخلاق حرفه ای با اخلاق دینی و خلق و خوی ملی چونان ریشه های درختی تناور در هم تنیده شده است. . وقتی اخلاق دینی و ملی در یک رسانه مبنا و محور قرار گرفت قاعدتا وجدان و انصاف اجازه نمی دهد اهل رسانه به بی اخلاقی روی آورد. و همین امر باعث می شود دروغ، تهمت، تشویق و تحریک به جدل از میان برود. و جامعی که از این موارد مبرا باشد طبیعتا به سمت روشنی و نور پیش می رود. با این تفاسیر اگر رسانه نگاران شاخصههایی چون اخلاق حرفه ای و اخلاق دینی را محور فعالیت قرار دهند به عنوان یک نیروی صادق مورد تکریم مردم جامعه قرار خواهند گرفت و فراتر از آن رضایت حضرت حق تعالی موجب سعادت می شود. این بخش از خواص با سلاح رسانه چون مجاهدان فی سبیل الله عاشقانه در میدان سرود رهایی می خوانند، یک روز در جنگ سخت، در میان آتش خون جان در طبق اخلاص می نهند و یک روز در جنگ نرم با قلم و بیان در خاکریز و سنگر فرهنگی با روشنگری به دفاع از ارزشهای اسلامی می پردازند. بدان معنی که با فرآورده ای که به اسم رسانه نوین ایجاد کرده اند بر دشمنان هجوم برده و بنیاد تزویر و دروغ و جنگ رسانه ای، را با روحیه ای به یادگار مانده از مکتب عاشورا به چالش کشیده و اهداف خصمانه معاندان را خنثی می کنند. با توجه به مطالب ذکر شده، کسانی می توانند در این دایره معنوی قرار گیرند ،که راه و رسم عاشقی را فرا گرفته و در یک جمله انسان الهی شده باشند چنین اشخاصی در هر موقعیت و مسئولیتی قطعا بر صراط عدالت و انصاف حرکت می کنند. والعاقبة للمتقین
- ۰۱/۰۴/۰۹