فرقه شناسی، جلیل آقامحمدی، نشریه دریاکنار
به نام خدا.. امروز با توجه به شرایط ملتهب در میدان جنگ نرم موضوع شناخت جریانهای انحرافی از ضروریات مقابله است. بر این اساس سعی داریم به چگونگی ایجاد برخی فرقه ها و همچنین اهداف آنها بپردازیم. *تعریف کلی : اگر به زبان ساده بخواهیم فرقه را تعریف کنیم می توان اینگونه گفت که فرقه به معنی گروه یا دسته است و فریق به گروهی اطلاق می شود که از یک مجموعه جدا شده باشد. اما وقتی همان گروه های جدا شده از مسیر به انحراف روند واژه ضاله در مورد آنان بکار می رود. تاریخچه پیدایش فرقه ها از صدر اسلام به عناوین گوناگون بوده و به مرور زمان به تعداد آنان افزوده شده است. حضرت رسول اکرم (ص) در حدیثی می فرمایند :امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند که هفتاد دو گروه دوزخی اند و تنها یک گروه رستگار می شوند. (نو الثقلین جلد ٢ ص ١٠۵) پس طبق استناد به این حدیث نتیجه می شود گرفت که آن ٧۲گروه ضاله یا انحرافی هستند.. *دلایل فرقه گرایی و انحراف. بر اساس اسناد تاریخی و اظهارات صاحب نظران اسلامی یکی از عمده دلایل ایجاد زمینه ی فرقه گرایی، در زمان پیامبر مکرم اسلام (ص) سطحینگری مردم جامعه عنوان گردیده و در میان بیشتر آنها عدم علاقه به پرسش و جدال درباره معارف و اندیشههای کلامی و مسائل مربوط به مبدأ و معاد، بوده است . ابن عباس روحیه عدم پرسش از پیامبر را به عنوان امری مبارک و خیر، و آن را دلیل بهترین بودن اصحاب دانسته و میگوید که اصولاً اصحاب پیامبر(صلیالله علیه و آله و سلّم) جز در موارد ضرورت، از ایشان سؤال نمیکردند. حتی برخی معتقدند که اصحاب پیامبر(ص) در فروع عملی و مسائل مربوط به نماز و حج و مسائل عبادی بدون اینکه از پیامبر پرسشی کنند به او نگریسته و همانند او عمل میکردند. لذا عدم مباحث، عدم به زبان آوردن شبهات و سوالات ذهنی شاید در رشد این موضوع کمک بسیاری کرده باشد. در موردی بیان شده است که در دوران حکومت پیامبر (ص) مسائل فروع دین دین را آنطور که آموخته بودند به صورت مکتوب در نیاوردند و همین امر باعث شد بعد از رحلت رسول اکرم (ص) کسانی که با ولی و وصی آن حضرت که دریای علم و معرفت بود سعی کردند آن آنچه بر خلاف اسلام بود را در میان مردم مرسوم کنند. که آثار آن تاکنون نیز بر جای مانده است. در بخش بعدی، هجوم نرم دشمن، عدم آگاهی نسل نو و سستی و انفعال برخی بزرگان زمینه را برای ایجاد فریق مهیا کرد.. و ایجاد همین فرقه های ضاله باعت شد دین اسلام هزینه های سنگی را بپردازد. در یک جمع بندی کلی در این بخش میتوان گفت که سلسله حوادث سیاسی که از اواسط خلافت عثمان شروع و سرانجام موجب قتل او شد و نیز حوادثی که در دورة خلافت امام علی علیه السلام رخ داد نه تنها در پیدایش برخی از دیدگاههای سیاسی و عقیدتی نقشی به سزا بهجا گذاشت، بلکه این حوادث به شکلگیری مهمترین فرقههای اسلامی نیز منجر شد که : می توان به گروههای مهم فرقهای نظیر خوارج، مرجئه، معتزله سیاسی (قاعدین) و.. اشاره کرد. در خلال بحث بهتر است به بررسی کوتاهی از دلایل ذهنی بشر به دشمنی و انحراف بپردازیم... از خلقت آدم در کره خاکی تا به امروز دشمنی به یک امر جدا ناپذیر از زندگی انسانها در آمده است. کسانی که فکر و اراده خود را در اختیار ابلیس قرار دادند به بیماریهای گوناگونی دچار شدند که همین امراض باعث اختلاف گردیده است. حسادت، کینه، طمع و پاسخ مثبت به هوای نفس، روح و جان آدمی را بیمار ساخته و جسم را به واکنش وا می دارد در اینجاست که برای رسیدن به خواسته های درونی سعی می کند موانع را از سر راه بردارد. در واقع اسلام ناب برای عده ای مانع قلمداد می شود پس به هر ترفندی چنگ می زنند تا مسیر را هموار کنند. پس برای عبور از این مانع نیاز به اقدامی متمرکز با مجموعه هایی متفاوت دارند. اسلام به طور کامل زندگی برخی شهوت پرستان را تحت الشعاع قرار داده است بنابر این کسانی در سایر ادیان که زندگی را بر اساس خواسته و میل خود راهبری می کردند احساس خطر کرده و به مقابله پرداختند. ال یهود در هیچ برهه ای نمی توانست نور زندگی ساز افتاب اسلام را برتابد به همین دلیل با استفاده از ابزارهای گوناگون در صدد تضعیف و نابودی بر آمد و این رویه تا به حال نیز ادامه داشته است. آل یهود با تحریف کتاب آسمانی خود آنچه به مزاقشان شیرین می آمد را سلاحی برای ترغیب و تشویق در میان اجتماع خود ترویج داد و برخلاف آیین تورات مردمان غیر ازبنی اسرائیل را لایق زندگی ندانسته و به سمت نابودی سوق می دهد. یکی از ابزارهای این گروه ایجاد فرقه های گوناگون از دل جامعه هدف است تا مردم را به دست خودشان نابود کند، در این بین افراد ناآگاه، سست عقیده، زیاده خواه بهترین گزینه برای این هدف شوم هستند. * در بخش بعدی بنی اسرائیل با نفوذ در دل سایر حکومت های غیر اسلامی متحدانی نیز برای خود بوجود آورد که این اتحاد در طول سالیان در ایجا د فتنه و آشوب کمک شایانی کرده و می کند. یکی از آن کشورها انگلیس است که به عنوان غلام حلقه به گوش نقش خود را به خوبی ایفا می کند. به طور نمونه خطرناکترین فرقه را به نام وهابیت پایگذاری کرده و با کد دهی های برنامه ریزی شده مجری ایجاد اختلاف و خونریزی در اجتماع مسلمین هستند. با قوت گرفتن این فرقه در کشورهای اسلامی برخی حکومت ها نظیر ال سعود با افکار دیکته شده به جنگ دین آمدند. که در سالهای گذشته با کمک آمریکا و بلوک غرب جنایتهای بیشماری در سوریه و عراق از خود بجای گذاشتند که اگر نبود همت و غیرت رزمندگان اسلام در محور مقاومت اسلامی اکنون نه تنها مسلمانان و در راس شیعیان بلکه سایر ادیان اهل کتاب که تفکر آزادی خواهی داشتند به خاک و خون کشیده می شدند. *نقش فرقه های ضاله در ایران پس از انقلاب.. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با شعار نه غربی و نه شرقی، زنگ خطر برای کشورهای استکباری و استعماری به صدا در آمد. آنها دریافتند که انقلابی نوپا با شعار و اهدافی بر آمده از مکتب اسلام آمده است تا ریشه ظلم و تجاوز را نه تنها در ایران بلکه در اقصی نقاط جهان بخشکاند، این زمانی قوت گرفت که صدور انقلاب به جهان اسلام توسط رهبر و بنیان گذار انقلاب اسلامی بارها به مسئولان گوشزد شد. لذا هراس دشمنان که سالیان طولانی به تجاوز و چپاول خو گرفته بودند شدت یافته و به مقابله برخواستند. گروههای کوچک و بزرگی را برعلیه انقلاب اسلامی به راه انداختند، در این بین از فرقه های کهنه کار نیز غافل نبوده و از آنان در مواقع ضرور استفاده می کردند.. جهت آشنایی با اهداف شوم فرقه ها مایلم مسائلی را نیز پیرامون حادثه خیابان پاسدارن که به شهادت جمعی از مدافعان امنیت انجامید مطرح کنم. با توجه به اهداف دشمن و استفاده از اپوزیسیون داخلی فرقه گنابادیه از هر نظر شایسته بهره برداری برای آشوب و فتنه بود. فرقه ضاله گنابادی که همفکر با سایر فرقه های صوفیه تفکر و عقایدی غیر اسلامی دارد، راه رسیدن به خدا را تنها در نگرش اقطاب که از دیدگاه آنان فردی معصوم است خلاصه می کنند. بر این اساس قطعا با قوانین اسلامی در همه امور دچار زاویه اند و همین زاویه باعث ایجاد دشمنی خواهد بود. بهترین راه مقابله دست نهادن در دست سایر دشمنان اسلام است. بدین جهت، هم در امور اعتقادی رضایت مریدان را جلب می کنند و هم از مادیات دنیوی که از طریق دشمنان خارجی نصیبشان می شود بهره می گیرند. فرقه گنابادی یک بار در شهر مقدس قم باعث زحمت نظام شد و بار دیگر در تهران،، جای سوال جدی است کسانی که از زندگی درویشی سخن می گویند، چرا نمی توانند زندگی خود را از زرق و برق دنیایی پاک کنند؟ و دلیل چیست که این فرقه ها از آلوده کردن جوانان ناگاه به مواد مخدر تا انحراف جنسی زنان و حتی لواط ابایی ندارند و این موارد در کارنامه بزرگان فرقه دیده می شود.؟! در بحث دیگر یکی از مواردی که با مبانی عرفان و تصوف منافات دارد رفتار و اعمال خشونت آمیز است، این فرقه دهه هفتاد در قم با انواع سلاح های سرد و گرم از قبیل تفنگ شکاری، شمشیر و تبر به مردم و مدافعان امنیت حمله ور شدند که این غائله با همت پلیس و کمک مردم پایان یافت همانطور که در خیابان پاسدارن تهران با بهانه جویی های کذب و واهی در صدد تحقیر نظام اسلامی بر آمدند، طوری شرط و شروط تعیین می کردند که گویی خود دولتی مستقل هستند. هر چند مسامحه برخی مسئولان آنها را متوهم ساخته و قدرتی کاذب برایشان تعریف کرده بودند ولی نتیجه ایستادگی فرزندان ایران اسلامی در مقابل زیاده خواهی آنان منجر به تنگنا شد و طی سه مرحله در کمال ناباوری، در اقدامی ناجوانمردانه پنج تن از سربازان امام عصر (عج) را به شهادت رسانده و تعدادی را نیز مجروح کردند این در حالی است که مدافعان امنیت در نیروی انتظامی و بسیج هیچگونه سلاح بازدارنده به همراه نداشتند. در پایان اشاره به این نکته لازم است که اعمال و کردار افراطی اکثر فرقه ها که منجر به جنایات بی شماری در طول تاریخ گردید باعث ریزش و نهایتا نابودی آنان گشت. فرقه هایی نظیر وهابیت و دراویش با خونریزی های مکرر تیشه بر ریشه خود زدند یا به تعبیری تاریخ مصرفشان به اتمام رسید. اما باید توجه داشته باشیم با افول این فرقه ها کار دشمن با اسلام ناب تمام نشده و همچنان اسلام مانعی برای غارت و چپاول برای استکبار بشمار می رود. لذا اتاق فکر دشمن راه دیگری را برای مقابله مشخص خواهد کرد که البته سالهاست دو دستگی در شیعیان را با ایجاد فرقه ای موسوم به شیرازی ها یا همان شیعه انگلیسی آغاز نموده است. امروز شیعه انگلیسی با برنامه های بروزی که دارد شاید خطرناکتر از سایر فریق باشد. پس می طلبد که یاران سید خراسانی با روشنگری و بصیرت افزایی این برنامه ی شوم و ضد وحدت روباه پیر استعمار و آل سعود وال صهیون و آمریکای جنایتکار را خنثی نمایند. والعاقبت للمتقین جلیل آقامحمدی
- ۰۱/۰۵/۲۳