باورهای غلط در مدیریت،جامعه، نشریه دریاکنار جلیل آقامحمدی
بسم الله الرحمن الرحیم
با گسترش انواع رسانه های رسمی و غیررسمی و نشر بی واسطه اخبار، ممکن است اتفاقی ناخوشایند فضای جامعه را ملتهب و باعث جنجال شود. در طول سالهای اخیر خبرهایی از این دست قشر خواص جامعه را مخاطب قرار داده تا احوالی پریشان به اجتماع تزریق کند.
یکی از این اتفاقات تلخ، بی اخلاقی برخی مدیران در مقابل منتقدان است که تبدیل به سوالی جدی در اذهان عمومی جامعه گردیده است. در واقع سوالی که چرا برخی مسئولان و مدیران حاکمیتی در گذر زمان به جای رشد و کمال انسانی به سمت و سوی بد اخلاقی اجتماعی روی آورده و جواب منتقدان را با نیش و کنایه می دهند. با رواج این خصلت ناپسند لازم است که جویای دلایلی باشیم که هچون موریانه اعتماد عمومی را نشانه رفته است.
علت رفتارهای غلط و ایجاد خلق و خوی تند و غیر انسانی برخی مسئولان به عوامل مختلفی برمی گردد. که می توان به صورت اجمالی به مواردی اشاره کرد:
فشارهای روانی و استرس:
مسئولان ممکن است تحت فشارهای زیادی قرار بگیرند که میتواند به تنش روانی و استرس منجر شود. این فشارها ناشی از مسئولیتها، انتقادات مداوم، فشارهای سیاسی و اقتصادی و غیره باشند. در نتیجه، آنها ممکن است به صورت ناخودآگاه به بد اخلاقی روی آورند. اما نکته حائز اهمیت که بایستی به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد استفاده افراد متخصص و دارای علم در پست های تخصصی است، که اگر غیر از این باشد باید منتظر بداخلاقی و حتی فراتر از آن نیز بود.چرا که ناآگاهی و عدم تخصص فشار روحی را گسترش داده و می شود آنچه که بعضا در خبرها شنیده می شود.
*نقص در مهارتهای ارتباطی:
برخی مسئولان ممکن است نقص در مهارتهای ارتباطی داشته باشند و نتوانند به درستی و به شیوهای سازنده با منتقدان خود برخورد کنند .لذا پرخاش و تندی را سرلوحه امر قرار داده تا محیط پیرامون را به سکوت وا دارد.
*اعتقاد به باورهای غلط:
برخی مسئولان ممکن است باور داشته باشند که با استفاده از نیش و کنایه میتوانند بر منتقدان ، غلبه کرده و موقعیت خود را حفظ کنند. و یا ممکن است فکر کنن این تفکر به آنها اطمینان و قدرت مضاعف میدهد.
*فرهنگ غلط سازمانی:
در برخی سازمانها، و مجموعه ها فرهنگی غلط ایجاد شده که گویا بی ادبی و بداخلاقی طبیعی است و نهایتا در چنین محیطهایی، مسئولان ممکن است از این نوع رفتارها برای نشان دادن قدرت و تمرکز بر روی خود استفاده کنند. معمولا چنین مراکزی از بخش های نظارتی به هر دلیلی برخوردار نبوده یا نگاه منفعلانه دارند، در مواردی نیز آنچنان قشر پایین دست یا مراجعه کننده را با انواع قوانین ضعیف و دست وپاگیر به هم زنجیر می کنند که هر گونه حق خواهی و انتقادات به حق را به یک کابوسی ترسناک بدل می نمایند .
در پایان مهم است بدانیم که این توضیحات بخشی از عواملی هستند که میتوانند رفتار بد اخلاقی را معرفی کنند و قطعا دلایل دیگر نیز وجود دارد که بایستی مورد بررسی جدی قرار گیرد. به هر حال، هیچ دلیلی نمی تواند موجب توجیه رفتارهای ناپسند وغلط باشد و باید مسئولان به عنوان نمایندگان عمومی، به مسئولیتهای خود عمل کرده و با برخورد مناسب و احترامآمیز به منتقدان خود، پاسخگو باشد.و همه مراجعه کنندگان را در واقعیت به عنوان ارباب رجوع پذیرفته و با عشق و علاقه وظایف خود را انجام دهند. والعاقبت للمتقین
- ۰۲/۰۶/۱۰