جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

جلیل اقا محمدی همدانی _حوزه شهدا

جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

جلیل اقا محمدی همدانی _حوزه شهدا

سلام خوش آمدید
 
شرکت در انتخابات چه از نظر حق  و چه از نظر تکلیف برای پیشبرد اهداف کشور لازم است و باید آحاد مردم در این امر مشارکت داشته باشند؛ البته تاریخ 4 دهه اخیر نشان می‌دهد اقشار مختلف، مردم اعم از ملی و مذهبی، با ایجاد وحدت و همدلی تلاش کردند تا کشور را از هر گزندی حفظ کنند. 
 
تنها بخش اندکی از جامعه، غیر از افرادی که عملاً تقابل و دشمنی را در دستور کار دارند، به دلایلی دچار سوءبرداشت شده و نتوانستند در خوشی‌ها، ناخوشی‌ها و حتی مشارکت‌های عمومی کنار مردم باشند. در اصطلاح آن‌ها به بی‌تفاوتی روی آورده‌اند. 
 
 بی‌تفاوتی درجات مختلفی دارد. در درجات بالا، نه تنها مانع حضور در تصمیم‌گیری‌های مهم کشوری، مثل انتخابات می شود؛ بلکه فرد را مجبور می‌کند با بهانه‌های واهی دیگران را نیز از شرکت در مراسمات مأیوس کند. 
 
 در جامعه و از نگاه مردم بی‌تفاوتی همچون تنبلی، سستی، بی‌علاقگی و ... نهی شده است. 
حتی مردم نیز معتقدند افراد بی‌تفاوت در مدیریت خانواده خود نیز دچار ضعف و بی‌برنامگی هستند؛ به طوری که همه ابعاد زندگی خود و چه بسا بستگانشان را دچار اختلال کرده و باعث زحمات فراوانی می‌شوند. 
 
بی‌تفاوتی در اجتماع مدرن امروزی بسیار خطرآفرین است؛ چرا که عناصر تشکیل دهنده افکار چنین اشخاصی بسیار نامطلوب و پریشان کننده برآورد می‌شود. آن‌ها در امورات تأکید بیش از حدی بر ترجیحات شخصی دارند و ممکن است همین ترجیحات غلط مشارکت سایر شهروندان را نیز در امور اجتماعی تحت تأثیر قرار داده یا حتی در مواقعی به تضعیف یا توقف برخی توسعه‌های ملی منجر شود. 
 
 با رشد فزاینده‌ای که حکومت اسلامی در طول چهل و چند سال اخیر در حوزه‌های مختلف صنعتی، علمی، هنری و ... به دست آورده، برنامه‌های کشورهای استکباری و استعماری به کلی تحت‌الشعاع قرار گرفته است. آن‌ها از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی پیوسته شمارش معکوس برای فروپاشی نظام جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار داده‌اند و اوقاتشان را با تصورات غلط سپری می‌کنند؛ اما در همه امور با شکستی سخت به عقب رانده شده‌اند. 
 
متأسفانه اهداف و برنامه‌های دشمن در حوزه نرم با استفاده از تکنولوژی مدرن و القائات کارشناسان حرفه‌ای تا حدودی موجب بسط و گسترش بی‌تفاوتی در اجتماع شده است. دردآور این است که دشمن با القائات روشنفکری و مقابله با حاکمیت فرهنگ دگردوستی، مهربانی و عطوفت را نیز دچار دگرگونی کرد. برخی افراد در طول روز در میان جامعه به گذران زندگی مشغولند؛ اما نسبت به بسیاری از امور، حوادث و مشکلات اجتماعی که برای دیگران به وجود می‌آید بی‌تفاوتی نشان می‌دهند. با چنین تفکری نمی‌توان امیدوار بود در مسائل و مشکلات نگاه جدی و قابل قبولی داشته باشند‌؛ مگر اینکه این مشکل توسط کارشناسان متعهد و مجرب فعال در حوزه اجتماعی و فرهنگی حل شود. 
 
البته نمی‌توان همه مشکلات را متوجه دشمن یا افراد ذکر شده کرد. در مواقعی می‌بینیم عمکرد اشتباه مدیران و فعالان عرصه‌های مختلف نیز در این مسئله دخیل بوده است. 
 
*برخی از راهکارهای رهایی از این معضل اجتماعی 
مشارکت عمومی
امروزه در نظریه‌های توسعه، مشارکت را یکی از شاخص‌های توسعه می‌دانند. با نگاهی به کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در می‌یابیم که مردم این جوامع در برابر سرنوشت اجتماعی و سیاسی خویش، منفعل و بی‌تفاوت نیستند. در صدر اسلام نیز مشارکت مسلمانان دلباخته و شیفته سبب گسترش و توسعه اسلام شد، پس گروه‌های مردمی در توسعه اقتصادی، سیاسی فرهنگی و ... نقش پررنگی دارد. لذا باید برای حمایت از تقویت گروهای مختلف تلاش شود. 
به اعتقاد کارشناسان یکی از راه‌های بسیج مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم، بهره‌گیری از گروه‌های کوچک و منسجم است. این گروه‌ها در بسیج کردن افراد دارای قدرت قوی هستند.
طبیعی است بیشتر افراد توانایی همسان کردن هویت خود با گروه‌های بزرگ را ندارند. ممکن است برای یک شخص عادی، حضور و مشارکت در یک حزب یا گروه سیاسی جاذبه‌ای نداشته باشد؛ اما در یک گروه کوچک مانند تعاونی‌ها، مجموعه‌های آموزشی، هئیت‌های مذهبی و هنری به آسانی مشارکت کند. در نهایت گروه‌های دارای نفوذ کوچک با ادغام خود در سازمان‌های بزرگ‌تر در سطح ملی، به ایجاد وحدت ملی کمک می‌کنند.
 
تقویت مناسک دینی
حفظ و تقویت مناسک دینی، همبستگی و انسجام اجتماعی را حفظ می‌کند. تاریخ نشان داده بسیاری از اتفاقات ارزشمند تاریخی از میان اجتماعات دینی و پایگاه‌های مذهبی، یعنی مساجد، شکل گرفته است. نمونه بارز آن جلسات مبارزاتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پشتیبانی امور مربوط به دفاع مقدس است.
عوامل دیگری نیز وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است.
 
والسلام
 
  • جلیل آقا محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
جلیل اقا محمدی _فعال فرهنگی

به نام خدا.
سایت اختصاصی جلیل آقامحمدی همدانی، فعال فرهنگی. متولد ١٣۵٢ روستای گنبد توابع بخش مرکزی همدان، مدیر اجرایی کانون فرهنگی رهپویان شهدای جهان اسلام (مجمع جهانی خادمین شهدا) و دبیر کمیته مذهبی انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر،
در راستای لبیک به ندای ولی امر مسلمین امام خامنه ای حفظ الله، وارد مقابله با بدخواهان و معاندان نظام اسلامی شده و با نگارش مقالات و برگزاری جلسات بصیرتی نقش خود را ایفا می نماید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران